Click This pages

Sumbangan ikhlas

Saturday, April 23, 2011

Pelbagai jenis pelangi yang jarang dilihat manusia



Pelangi adalah gejala optik dan meteorologi berupa cahaya beraneka warna selari yang nampak di langit atau medium lainnya. Di langit, pelangi nampak sebagai panahan cahaya dengan hujungnya mengarah pada horizon pada masa hujan gerimis. Pelangi juga dapat dilihat di kawasan air terjun yang deras.

1. Classic Rainbows

Pelangi Alam terdiri dari enam warna: merah, oren, kuning, hijau, biru dan ungu. kekuatan warna masing-masingnya bergantung kepada keadaan atmosfera dan waktu.

2. Circular Rainbows

Pelangi ini benar-benar kelihatan seperti pahanan lingkaran sempurna (dengan radius tepat 42 darjah, menurut Descartes).

3. Secondary Rainbows

Pelangi primer, sering disertai dengan pelangi sekunder biasanya nipis dan redup daripada pelangi primer. Pelangi sekunder terkenal dengan karakteristik tertentu, spektrum ditampilkan dalam urutan terbalik dari sebuah pelangi primer.

4. Red Rainbows

Red Rainbows biasanya terlihat semasa fajar atau senja ketika ketebalan filter atmosfera bumi menjadi biru, terlihat lebih merah atau seperti titisan cahaya oren mencermin dan membiaskan air. Hasilnya adalah pelangi dengan spektrum hujung merah.

5. Sundogs

Yang paling sering terlihat rendah di langit di musim dingin yang cerah, sundogs terjadi ketika matahari bersinar melalui kristal ais yang tinggi di atmosfera. Sundogs berwarna merah di bahagian dalam dan ungu di bahagian luar dengan baki spektrum banyak di antaranya. semakin tebal konsentrasi kristal ais di udara, semakin tebal pula strukturnya.

6. Fogbows

Fogbows lebih jarang kelihatan daripada pelangi biasa, kerana parameter tertentu yang harus disesuaikan untuk pelangi ini terhasil . Misalnya, sumber cahaya harus berada di belakang pengamat dan hampir ke bumi. Juga, kabus di belakang pengamat harus sangat tipis sehingga sinar matahari yang dapat bersinar melalui kabus tebal di depan.

7. Waterfall Rainbows

Kabus air terjun bercampur ke dalam aliran udara konstan atmosfera terus menerus, terlepas dari cuaca. Ini menghasilkan sebuah foto air terjun yang sangat baik untuk pelangi.

8. Fire Rainbows

Pelangi ini bukan dihasilkan dari api, nama untuk kesan optik yang indah ini adalah “circumhorizontal arc”. Fenomena ini hanya dapat dilihat dalam keadaan spesifik tertentu: awan cirrus, yang bertindak seperti prisma setidaknya berada di ketinggian 20.000 kaki dan matahari harus tidak kelihatan ketika berada di ketinggian 58-68 darjah. Rainbow Fire tidak pernah kelihatan di lokasi lebih dari 55 darjah utara atau selatan.

9. Moonbows

Moonbows adalah mitra untuk pelangi lunar. Pelangi ini juga jauh lebih sukar dilihat kerana berlaku selepas hujan berlalu dan bulan purnama yang terang tidak terhalang oleh awan.

1 comment:

  1. howdy geng615.blogspot.com admin found your website via Google but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramtically increase traffic to your website http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my website. Hope this helps :) They offer page rank service seo promotion backlinks backlink builder Take care. Jay

    ReplyDelete

adverlets

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

~EBOOK~ ~Gambar Terbaik ~Gambar Terbaik~ ~internet~ ~Kisah Hidupku~ 100 Cermin 20 sen Afrika Aids Air kencing AK47 Alat Pelik AlatBoneka Alligator Anak Artis artist asia Awesome babi Badak Air Bakal Ditunda Barang Benua Ais Cair Berita Berkahwin BEruk Binatang Bintang Black Friday ? Bocor Bogel bola Bollywood Bomoh Alim Brazil Buat Duit Buaya Bunuh Bunuh Diri Burger Cantik China Comel Costume Cun Disember Domino DOWNLOAD Dunia Eropah Facebook Faizal Ismail Fakta fam FIFA Filem Filem Lucah FLASH Gadis Gajah Gaji Pertama Gambar Bodoh gedik Gempar GerGasi Gila2 Global Gua haiwan Halloween Harga Hero hibran hiburan Hilang Hiv Ikan Indonesia informasi IS isteri Jalanan Jambatan Janda 13 Tahun Jepun jerebu Johan Johan Dan Zizan JPJ Jpn Jual Dara Kambing Kantoi Kebakaran Kecantikan kejam Kek kahwin Kekasih Kemalangan Kembar Korea Kenaikan Kenderaan Kenyataan Kereta 12 Tahun kereta Api Kesha KESIHATAN Komik Korban korea kosmo Kostum Lakaran landak Laptop lawak Lelaki Lemas longkang Luar Negara Lucah Mafia Majalah Gq Malapetaka Malaysia Manga Mangsa Mayat Membaca menarik Metro Mig Minyak Wangi Mirip Miss Miss Universe MLM Model Sensasi Mohon Maaf muay thai Muda muslim Nafsu Serakah Negara Ngeri Nikah ninja saga Oven Padah ingkar Pakaian Paku Jalan Raya Pangsapuri Pasangan Patung Seks pelacut Pelakon PELIK pembedahan Plastik Penagih Dadah penawar pengemis Pengkianat Negara Penjagaan Bayi Penyampai Tv Perempuan Perkahwinan Polis politik popular Ps4 Rahsia Rakan Ratu Thailand Real Doll reality Remaja Renang Resipi Rompakan Runtuh Sarang Sebenar Sejarah Selamat selebriti semasa Seni Separuh Bogel Seram Serang Sewa Siasat software Spm Stor Terbakar suami Tauladan tempatan Terbaru Tergergaji kantung zakar sendiri Tertinggi Thailand timpa Tips Tiruan TOP 10 Trak trends tutorial Typography Video Video Game Vietnam Villa Walnut Wang Wanita Warga Asing