Click This pages

Sumbangan ikhlas

Saturday, December 01, 2012

Keluarga Miskin Cina Jadikan Tandas Sebagai Tempat Tinggal

Sebuah keluarga pekerja asing di China terlalu miskin untuk menyewa sebuah apartmen,kemudian mereka membuat mereka rumah di tandas awam, di Beijing Road, Tempat membeli-belah yang paling sibuk dan paling popular jalur di Guangzhou.
 33-year-old Xiaoming Liao, isteri dan anak-anak mereka semua hidup dalam tandas awam yang berfungsi di jalan yang paling sibuk di semua wilayah Guangdong. Tidak mahu meninggalkan anak mereka di belakang di kampung ibunda mereka kerana mereka meninggalkan ke bandar besar untuk mencari kehidupan yang lebih baik, kedua-dua diterima kerja kontrak pembersih tandas awam, kerana anak-anak pembersih kontrak boleh menghadiri sekolah tempatan di Guangdong tanpa membayar sementara persekolahan yuran. Biasanya, Cina residensi sekatan menghalang anak-anak pekerja asing daripada menghadiri sekolah awam tempatan di bandar-bandar di mana mereka ibu bapa sedang berkhidmat. Sejak pendidikan anak-anak mereka adalah sangat penting, kedua-dua ibu bapa bersetuju dengan kontrak itu, walaupun itu bermakna mereka terpaksa hidup di dalamnya juga.



Rumah yang luar biasa mereka adalah terletak di Beijing Road, di antara kedai-kedai dan papan iklan, dan mempunyai tanda kecil di atas yang berbunyi "tandas awam". Laluan menuju ke tandas adalah begitu sempit bahawa ia adalah sukar untuk membayangkan bagaimana seseorang sedikit berat badan berlebihan boleh membuat cara mereka melalui. Di dalam, tandas kelihatan bersih cukup, terima kasih kepada usaha-usaha Wang Xuanna dan Liao Xiaoming, tetapi ia bukan tempat di mana seseorang boleh bayangkan anda boleh hidup keadaan saperti itu. Seperti yang anda berjalan  anda boleh melihat sebuah bilik kecil, hampir 2 meter oleh 2 meter dalam saiz. Ini adalah di mana Wang tukang masak dan deposit kebanyakan barangan mereka. Ia juga di mana mereka makan malam seperti orang berjalan di dalam dan keluar tandas awam. Nasib baik, mereka juga mempunyai loteng kecil di atas bilik, di mana mereka tidur dan di mana mereka suka melepak, menonton TV dan bermain kad, dari semasa ke semasa. Bilik mandi mereka adalah tandas untuk orang kurang upaya, di mana mandi bermaksud menggosok badan mereka dengan sabun dan basuh ia dimatikan dengan baldi air panas. Ia tidak rumah yang ideal, tetapi komen anak "kerana selagi kita mempunyai tempat untuk tidur ..."


Wang dan Liao mahu menyewa studio, di mana mereka boleh meningkatkan taraf anak mereka yang berusia 13 tahun dengan betul, tetapi hanya menyewa katil semata-mata dalam kos kawasan berdekatan 400 yuan ($ 64) sebulan. Gaji bulanan mereka adalah 3000 yuan, hampir tidak cukup untuk menampung semua perbelanjaan harian mereka dan buku-buku budak lelaki itu. "Jika tidak kerana pendidikan anak saya, kita tidak akan mengambil kerja ini. Ia tidak membayar dengan baik. Kita boleh mendapat banyak lagi jika kita kembali ke kampung kami, kebun sayur-sayuran dan kandang babi. Selain itu, kita mempunyai sebuah rumah belakang rumah yang lebih besar, "suami berkata. Tetapi isterinya nampaknya lebih optimistik: "Kebahagiaan tidak adalah tentang wang. Kebahagiaan adalah mengenai keluarga yang penyayang. Saya berasa gembira kerana suami saya mengambil berat tentang saya dan anak saya adalah seorang budak yang baik. "Beliau hanya ingin adalah bahawa dia anaknya baik di sekolah. Apabila dia graduan dari kolej dan tanah pekerjaan pertama beliau, dia dan suaminya akan riang.



Cerita ini membuktikan pertumbuhan ekonomi China adalah menipu. Kebenaran adalah jurang utama antara negara kaya dan miskin tidak pernah lebih luas, dan manakala sesetengah orang mandi dalam kemewahan,  dan orang lain sedang berjuang untuk membuat berakhir bertemu dan meletakkan anak-anak mereka melalui sekolah.

No comments:

Post a Comment

adverlets

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

~EBOOK~ ~Gambar Terbaik ~Gambar Terbaik~ ~internet~ ~Kisah Hidupku~ 100 Cermin 20 sen Afrika Aids Air kencing AK47 Alat Pelik AlatBoneka Alligator Anak Artis artist asia Awesome babi Badak Air Bakal Ditunda Barang Benua Ais Cair Berita Berkahwin BEruk Binatang Bintang Black Friday ? Bocor Bogel bola Bollywood Bomoh Alim Brazil Buat Duit Buaya Bunuh Bunuh Diri Burger Cantik China Comel Costume Cun Disember Domino DOWNLOAD Dunia Eropah Facebook Faizal Ismail Fakta fam FIFA Filem Filem Lucah FLASH Gadis Gajah Gaji Pertama Gambar Bodoh gedik Gempar GerGasi Gila2 Global Gua haiwan Halloween Harga Hero hibran hiburan Hilang Hiv Ikan Indonesia informasi IS isteri Jalanan Jambatan Janda 13 Tahun Jepun jerebu Johan Johan Dan Zizan JPJ Jpn Jual Dara Kambing Kantoi Kebakaran Kecantikan kejam Kek kahwin Kekasih Kemalangan Kembar Korea Kenaikan Kenderaan Kenyataan Kereta 12 Tahun kereta Api Kesha KESIHATAN Komik Korban korea kosmo Kostum Lakaran landak Laptop lawak Lelaki Lemas longkang Luar Negara Lucah Mafia Majalah Gq Malapetaka Malaysia Manga Mangsa Mayat Membaca menarik Metro Mig Minyak Wangi Mirip Miss Miss Universe MLM Model Sensasi Mohon Maaf muay thai Muda muslim Nafsu Serakah Negara Ngeri Nikah ninja saga Oven Padah ingkar Pakaian Paku Jalan Raya Pangsapuri Pasangan Patung Seks pelacut Pelakon PELIK pembedahan Plastik Penagih Dadah penawar pengemis Pengkianat Negara Penjagaan Bayi Penyampai Tv Perempuan Perkahwinan Polis politik popular Ps4 Rahsia Rakan Ratu Thailand Real Doll reality Remaja Renang Resipi Rompakan Runtuh Sarang Sebenar Sejarah Selamat selebriti semasa Seni Separuh Bogel Seram Serang Sewa Siasat software Spm Stor Terbakar suami Tauladan tempatan Terbaru Tergergaji kantung zakar sendiri Tertinggi Thailand timpa Tips Tiruan TOP 10 Trak trends tutorial Typography Video Video Game Vietnam Villa Walnut Wang Wanita Warga Asing