Click This pages

Sumbangan ikhlas

Thursday, May 30, 2013

Cara - Cara Untuk Kembalikan Tenaga


Pernahkah anda penat semalaman ? Adakah anda mendapat perasaan yang kadang-kadang seperti anda begitu letih ahaja! Kami berharap ini akan membantu anda dengan beberapa cara unuk mengembalikan tenaga anda balik!



1. Makan pisang

Pisang menyediakan mineral, nutrien dan perangsang seperti kalium, yang menyediakan tenaga terkawal, memilih untuk jenis tenaga yang diperoleh sekali gus daripada gula ringkas.

2. Letakkan kepala di  antara kedua-dua kaki anda

teknik ini akan membolehkan darah mengalir ke kepala anda dengan lancar . Duduk di atas kerusi dan meletakkan kepala anda di antara kaki anda. Hantar tangan anda ke arah lantai dan berehat badan anda selama 20 saat. Selepas masa yang telah berlalu, meningkat perlahan-lahan, dengan tulang belakang tulang belakang. Latihan ini akan memberi anda tenaga yang beransur-ansur muncul.

3. Minum Teh Hijau

Ya, kami pernah berkata sebelum ini, tetapi hakikatnya masih kekal bahawa teh hijau mempunyai banyak fitokimia yang dipanggil tannin. Bantuan ini, antara lain, untuk menenangkan sistem saraf dan seterusnya meningkatkan rasa kesejahteraan.

4. Picit pipi anda

Datuk nenek kita mungkin mempunyai alasan yang baik untuk mencubit pipi kita. Ini merangsang aliran darah ke muka dan membuat anda berasa lebih berjaga-jaga.

5. Minum banyak air

Semua sistem badan memerlukan sejumlah besar air untuk berfungsi. Dalam ketiadaan air dalam badan, berfungsi melambatkan, aliran darah menjadi lemah dan kurang oksigen sampai ke otak. Minum segelas air setiap dua jam sekurang-kurangnya, apabila matlamatnya adalah untuk minum 8-12 gelas air sehari.

6. jemur di bawah cahaya matahari

Dos kecil vitamin D boleh menjadi insentif yang besar. Berjalan-jalan atau duduk beberapa minit di bawah matahari. Udara segar digabungkan dengan cahaya semula jadi akan membuat anda berasa lebih berjaga-jaga.

7. Menggerakkan badan

Sebaik sahaja anda berasa keletihan mengambil alih, bangun dan goncang badan anda. Adakah beberapa regangan, tekan tubi, perjalanan yang singkat atau hanya melompat beberapa sebaliknya. Pergerakan merangsang aliran darah di dalam badan dan siaran endorfin yang membuat anda berasa berjaga-jaga.

8. Ketawa dengan kuat

Ketawa telah menunjukkan kepada kita kesusahan tetapi juga bertindak sebagai perangsang semula jadi. A ketawa perut yang baik membebaskan endorfin yang meneutralkan kesan-kesan buruk daripada hormon kortisol (hormon tekanan), meningkatkan aliran darah dan oksigen dan memberi anda rasa kesejahteraan.

9. Ambil nafas

Ambil nafas dalam-dalam dan perlahan-lahan biarkan ia keluar melalui hidung anda, dan sekali lagi, mengisi perut dan menghembus nafas anda, mengosongkan semua udara dari paru-paru anda. Adakah ia tiga kali. Pernafasan akan membantu badan anda berehat dan menyingkirkan toksin, dan oksigen akan merangsang anda.

10. Memasukan tumbuhan hijau di dalam rumah

Pergerakan udara terhad yang boleh meningkatkan keletihan dan menyebabkan sakit kepala dan alahan. Memasukkan tumbuhan rumah yang boleh membantu menapis bahan kimia yang tidak menentu dan bahan cemar bawaan udara, serta merangsang pergerakan udara untuk lebih membantu anda berurusan dengan udara yang berdiri, dan membuat anda berasa kurang penat.

11. Bau limau

Bau tertentu seperti limau, halia dan pudina boleh menghasilkan kesan merangsang dan meningkatkan kecerdasan. Menyalakan lilin wangi atau menghidu limau untuk merangsang tenaga dan mood yang lebih baik.

12. Kelilingi diri anda dengan warna merah

Kajian menunjukkan bahawa warna merah dikaitkan dengan rasa kemenangan dan keyakinan. Cuba untuk mengelilingi diri dalam warna merah untuk meningkatkan mood anda.

13. Duduk secara  tegak

ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada berdiri tegak di kerusi. Posisi tegak bukan sahaja membantu darah dan oksigen untuk bergerak dengan lebih bebas, tetapi juga meningkatkan rasa selamat.

14. Latih otak

Apabila otak berasa mengantuk, cuba untuk berlatih mengunakan  otak dengan menyelesaikan teka-teki silang, membaca, bercakap dengan kawan atau nyanyian.

15. Bermain dengan haiwan kesayangan

Menghabiskan masa dengan haiwan kesayangan membuatkan kita berasa gembira dan lebih bertenaga!

No comments:

Post a Comment

adverlets

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

~EBOOK~ ~Gambar Terbaik ~Gambar Terbaik~ ~internet~ ~Kisah Hidupku~ 100 Cermin 20 sen Afrika Aids Air kencing AK47 Alat Pelik AlatBoneka Alligator Anak Artis artist asia Awesome babi Badak Air Bakal Ditunda Barang Benua Ais Cair Berita Berkahwin BEruk Binatang Bintang Black Friday ? Bocor Bogel bola Bollywood Bomoh Alim Brazil Buat Duit Buaya Bunuh Bunuh Diri Burger Cantik China Comel Costume Cun Disember Domino DOWNLOAD Dunia Eropah Facebook Faizal Ismail Fakta fam FIFA Filem Filem Lucah FLASH Gadis Gajah Gaji Pertama Gambar Bodoh gedik Gempar GerGasi Gila2 Global Gua haiwan Halloween Harga Hero hibran hiburan Hilang Hiv Ikan Indonesia informasi IS isteri Jalanan Jambatan Janda 13 Tahun Jepun jerebu Johan Johan Dan Zizan JPJ Jpn Jual Dara Kambing Kantoi Kebakaran Kecantikan kejam Kek kahwin Kekasih Kemalangan Kembar Korea Kenaikan Kenderaan Kenyataan Kereta 12 Tahun kereta Api Kesha KESIHATAN Komik Korban korea kosmo Kostum Lakaran landak Laptop lawak Lelaki Lemas longkang Luar Negara Lucah Mafia Majalah Gq Malapetaka Malaysia Manga Mangsa Mayat Membaca menarik Metro Mig Minyak Wangi Mirip Miss Miss Universe MLM Model Sensasi Mohon Maaf muay thai Muda muslim Nafsu Serakah Negara Ngeri Nikah ninja saga Oven Padah ingkar Pakaian Paku Jalan Raya Pangsapuri Pasangan Patung Seks pelacut Pelakon PELIK pembedahan Plastik Penagih Dadah penawar pengemis Pengkianat Negara Penjagaan Bayi Penyampai Tv Perempuan Perkahwinan Polis politik popular Ps4 Rahsia Rakan Ratu Thailand Real Doll reality Remaja Renang Resipi Rompakan Runtuh Sarang Sebenar Sejarah Selamat selebriti semasa Seni Separuh Bogel Seram Serang Sewa Siasat software Spm Stor Terbakar suami Tauladan tempatan Terbaru Tergergaji kantung zakar sendiri Tertinggi Thailand timpa Tips Tiruan TOP 10 Trak trends tutorial Typography Video Video Game Vietnam Villa Walnut Wang Wanita Warga Asing