Direka oleh Wilkinson Eyre Arkitek dan kejuruteraan oleh Gifford, jambatan mengambil tempatnya pada akhir garis dibezakan jambatan merentasi sungai Tyne, termasuk Jambatan Tyne dan Jambatan Tahap Tinggi Robert Stephenson.
Menghubungkan Gateshead dengan Newcastle melalui Gateshead Quays (digambarkan sebagai salah satu tempat terbaik di Eropah oleh Tony Blair) dan Newcastleâ? ™ s Quayside, jambatan bukan sahaja menghidangkan tujuan berfungsi sebagai kaki sahaja River Tyneâ? ™ s dan jambatan kitaran, tetapi rahmat dan kejuruteraan menarik orang dari seluruh dunia.
Pada tahun 1996 Gateshead Majlis melancarkan satu pertandingan untuk mencari jambatan yang akan menghubungkan perkembangan di kedua-dua belah Sungai Tyne dan juga melengkapkan yang sedia ada enam jambatan menyeberangi sungai.
Terdapat lebih 150 penyertaan. Penduduk Gateshead mengundi bagi reka bentuk kegemaran mereka daripada senarai pendek syarikat-syarikat terkemuka seni bina.
Ringkas ini adalah untuk mewujudkan jambatan untuk pejalan kaki dan penunggang basikal bahawa:
-Dibenarkan kapal kecil melalui di bawahnya;
Tidak mengeruhkan pemandangan yang terkenal di dunia jambatan yang sedia ada;
-Didnâ? ™ t menghalang Quayside.
Memenangi reka bentuk oleh Wilkinson & Eyre Arkitek dan Gifford & Partners memenuhi kriteria sempurna. Semua orang tahu reka bentuk ini adalah luar biasa.
Pemimpin Majlis di Gateshead, Kaunselor Mick kata Henry:
"Apabila kita memilih reka bentuk untuk Gateshead Millennium Bridge, kita tahu kita mempunyai sesuatu yang sangat istimewa. Banyak anugerah dan penghargaan yang ia telah diterima untuk reka bentuk dan pembinaan, sememangnya telah membuktikan kita betul. Tetapi walaupun kita tahu bagaimana ia adalah inovatif, kita telah terkejut oleh kepentingan besar-besaran di seluruh dunia dalam jambatan kami.
"Local people have taken the bridge to their hearts as a symbol of Gatesheadâ?™s renaissance, and we are thrilled "Penduduk tempatan telah diambil jambatan hati mereka sebagai simbol Gatesheadâ? ™ s kebangkitan, dan kami amat teruja bahawa jambatan itu kini kelihatan bersedia untuk muncul di syiling satu paun dalam masa terdekat."Tetapi kita sama-sama berbesar hati bahawa orang kanan di seluruh dunia yang berminat dalam apa yang kita telah lakukan, dan akan terus berbuat demikian, dalam usaha untuk menjana semula Gateshead Quays dan Timur Gateshead." The Arch Jambatan Terpanjang - Lupe Bridge - China
Jambatan Lupu kini gerbang jambatan terpanjang di dunia, regangan besar-besaran 550 meter merentasi Sungai Huangpu, China. Bersama-sama dengan menjadi pemegang rekod ("Jambatan gerbang adalah lebih lama daripada pemegang rekod sebelumnya, 518 meter panjang Sungai Baru Gorge Bridge di Virginia Barat"), jambatan juga merupakan titik pusat bagi banyak permusuhan tempatan.
The need for a bridging between the Luwan District on the north bank, and Pudong New District on the south bank was agreed by all, but that was where the agreement stopped. The exorbitant cost of the Lupu Bridge was frowned upon by locals and scholars, but chosen by the disgraced mayor Chen Liangyu as it would set the area apart with a world record bridge. The critics use this bridge as an argument to prove the city officials superficiality, when weighed against the needs of its people.Hangzhou Bay Bridge - China
Keperluan untuk merapatkan antara Daerah Luwan di tebing utara, dan Pudong New District di tebing selatan telah dipersetujui oleh semua, tetapi yang mana perjanjian itu berhenti. Kos terlalu tinggi Jambatan Lupu disukai oleh penduduk tempatan dan ulama, tetapi dipilih oleh Datuk Bandar dihina Chen Liangyu kerana ia akan menetapkan kawasan selain dengan jambatan rekod dunia. Para pengkritik menggunakan jambatan ini sebagai hujah untuk membuktikan kedangkalan pegawai bandar, apabila ditimbang terhadap keperluan Bay Bridge people.Hangzhou itu - China
upacara pembukaan telah diadakan pada 26 Jun, 2007 dengan publisiti media domestik besar, walaupun selepas majlis perasmian, jambatan hanya akan digunakan untuk tujuan ujian dan penilaian. Ia tidak akan disediakan untuk pengangkutan awam biasa, yang dijadualkan kadang-kadang pada tahun 2008.
Pembinaan jambatan ini bermula pada 8 Jun 2003. Jambatan itu sendiri ialah 36 km panjang dengan enam lorong lebuh dalam dua arah, menjadikannya jambatan kedua terpanjang di dunia selepas Tasik Pontchartrain Causeway di Louisiana, Amerika Syarikat. Jambatan itu mempunyai dua menjangkau utama, dengan rentang utara 448 meter, dan jangka selatan 318 meter. Kelajuan yang ditetapkan adalah 100 kilometer sejam, dan jangka hayat yang direka adalah lebih daripada 100 tahun. Jumlah pelaburan di jambatan adalah RMB 11800000000 (AS $ 1.4 bilion Disember 2004). 35% daripada jumlah ini telah dibangkitkan dari syarikat-syarikat swasta di Ningbo, 59% telah disediakan sebagai pinjaman dari bank-bank pusat dan wilayah di China. Dek keluli Orthotropic digunakan pada rentang utamanya dan lima jambatan jalan, dan adalah menjadi diturap dengan 50 mm epoksi asfalt concrete.The Kawazu - Jambatan Nanadaru Gelung
Banyak inovasi seolah-olah hanya untuk muncul di mana terdapat keperluan yang benar-benar luar biasa, yang memerlukan satu penyelesaian yang luar biasa. Kawazu-Nanadaru Gelung Bridge di Jepun adalah salah satu contoh: Bagaimana anda membina sebuah jambatan dari satu gunung ke satu lagi apabila pihak gunung begitu curam bahawa ia tidak mustahil untuk membina jalan di ketinggian yang sama di kedua-dua belah pihak? Ini lingkaran double membawa kereta dan turun penuh 45 meter (148 kaki) manakala yang seolah-olah digantung di lembah antara dua gunung.
Beberapa statistik lain:
- 1.1 km panjang
- 80 meter diameter
- Had laju: 30 km / h
Datang atas jambatan ini di tengah-tengah jalan gunung ini adalah agak pengalaman. Jambatan itu selesai pada tahun 1982 dan telah menjadi satu mercu tanda popular di laluan 414 menuju ke selatan dari Tokyo ke arah resort musim bunga panas Izu peninsula.Oresund Bridge
Øresund Bridge (Denmark à ~ resundsbroen, Sweden Ã-resundsbron, nama hibrid bersama à ~ resundsbron) adalah gabungan dua landasan keretapi dan empat lorong jambatan jalan merentasi selat Øresund. Jambatan terowong jalan terpanjang gabungan dan jambatan kereta api di Eropah dan menghubungkan kedua-dua kawasan metropolitan wilayah Øresund: modal Denmark Copenhagen dan bandar Sweden Malmà ¶. Laluan antarabangsa Eropah E20 berjalan merentasi jambatan, seperti tidak Railway Line Øresund.
Jambatan tersebut mempunyai salah satu terpanjang kabel tinggal rentang utama di dunia pada 490 meter (1,608 kaki). Ketinggian tiang tertinggi adalah 204 meter (669 kaki). Panjang keseluruhan jambatan ialah 7845 meter (25738 kaki), yang merupakan kira-kira setengah jarak antara daratan Sweden dan Denmark, dan berat badan adalah 82.000 tan metrik. Selebihnya jarak menjangkau oleh pulau tiruan Peberholm (Lada islet) (4055 m), yang dinamakan sebagai rakan kepada Saltholm sudah sedia ada pulau kecil, diikuti oleh terowong di sebelah Denmark. Terowong ini adalah 4050 meter (13287 kaki) panjang, 3.510 meter lama dikebumikan terowong laut campur dua 270-meter get-terowong. Atas jambatan, dua rel trek berada di bawah empat lorong jalan. Jambatan ini mempunyai kelegaan menegak sebanyak 57 meter (187 kaki), walaupun kebanyakan bot trafik seluruh Øresund masih merentasi selat Drogden (di mana terowong terletak). Jembatan telah direkabentuk oleh Arup.The Piazza di San Marco - Venice
Piazza di San Marco mungkin lebih terkenal, tetapi Ponte di Rialto (Rialto Bridge) adalah jantung sebenar Venice. Struktur semasa dibina dalam hanya tiga tahun, antara 1588 dan 1591, sebagai pengganti tetap bagi jambatan bot dan tiga jambatan kayu yang telah menjangkau Grand Canal pada pelbagai masa sejak kurun ke-12. Ia kekal satunya cara untuk menyeberangi Terusan Grand berjalan kaki sehingga Accademia Bridge telah dibina pada tahun 1854.
Gerbang 24-kaki Rialto Bridge telah direka untuk membenarkan laluan kapal, dan struktur besar-besaran telah dibina di atas kira-kira 12,000 pemasangan cerucuk kayu yang masih menyokong jambatan lebih daripada 400 tahun kemudian. Arkitek, Antonio da Ponte ("Anthony Bridge," cukup tepat), bersaing dengan pereka terkenal sebagai Michelangelo dan Palladio bagi kontrak tersebut.
Stari Most (terjemahan bahasa Inggeris: "The Old Bridge") adalah sebuah jambatan abad ke-16 Turki di bandar Mostar, Bosnia dan Herzegovina yang melintasi sungai Neretva dan menghubungkan dua bahagian bandar. Jambatan itu dimusnahkan oleh Croatia Majlis unit Pertahanan semasa Perang di Bosnia-Herzegovina, pada 9 November 1993 jam 10.15 pagi. Satu projek telah ditetapkan dalam gerakan untuk membina semula, dan jambatan baru yang dibina oleh tuan Turki dibuka pada 23 Julai 2004.
Jambatan menjangkau sungai Neretva di bandar lama Mostar, bandar yang ia memberikan nama. Bandar keempat terbesar di negara ini, ia adalah pusat Canton Herzegovina-Neretva Persekutuan, dan modal tidak rasmi Herzegovina.
Yang Maha Stari bonggol disokong, 4 meter lebar dan 30 meter panjang, dan menguasai sungai dari ketinggian 24 meter. Dua menara diperkaya melindungi: menara Helebija di timur laut dan Tara menara di barat daya, yang dipanggil "jambatan penjaga" (natively mostari).
Gerbang jambatan itu dibuat batu tempatan yang dikenali sebagai tenelija. Bentuk gerbang adalah hasil penyelewengan yang banyak dihasilkan oleh ubah bentuk intrados (barisan dalaman gerbang). Penerangan yang paling tepat akan bahawa ia adalah satu bulatan yang pusat tertekan berhubung dengan kursus rentetan.
Daripada asas, jambatan itu mempunyai abutments batu kapur yang dikaitkan dengan dinding sayap sepanjang tebing di tepi sungai. Mengukur dari paras air musim panas 40,05 m, abutments didirikan untuk ketinggian 6 .. m 53, dari yang spring gerbang ke tahap yang tinggi. Permulaan gerbang ditekankan oleh pengacuan 0.32 m. dalam ketinggian. Kenaikan gerbang adalah 12,02 m.
No comments:
Post a Comment