KUALA LUMPUR, 1 Okt (Bernama) -- Beberapa kelemahan dikesan dalam aktiviti pendidikan kesihatan termasuk kos pembangunan laman sosial Facebook dan Twitter bernilai RM320,000 yang tidak wajar, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2012. Menurut laporan itu, kos kempen ''Tak Nak Merokok'' dibuat oleh sebuah syarikat melibatkan akaun Facebook bernilai RM199,068 bagi tempoh Julai hingga Disember 2011 dengan bilangan 100,000 ''like/fans''. Bagi kempen ''Intervensi Penyakit Tidak Berjangkit'', ia dilakukan melalui akaun Facebook dan Twitter oleh syarikat lain berjumlah RM120,500.
Skop kerja kedua-dua kontrak hampir sama namun harga yang ditawarkan berbeza.
"Selepas kontrak tamat didapati kandungan dalam laman sosial tidak
dikemas kini KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia)," menurut laporan itu.
Ketua Audit Negara berkata KKM seharusnya menimbangkan kewajaran kedua-dua
sebut harga bagi kempen melalui Facebook dan Twitter kerana terdapat persamaan
maklumat dalam sebut harga dan memastikan laman sosial berkenaan sentiasa
relevan dan kemas kini.
-- LAGI
LAPORAN-AUDIT (KESIHATAN/KEMPEN) 2 (AKHIR) KUALA LUMPUR
Ketua Audit Negara turut menegur kempen KKM menerusi pengagihan barangan
dalam bentuk cenderahati seperti beg galas dan penanda nota bermesej yang
tidak diagihkan kepada golongan sasar disebabkan penggunaan perkataan tidak
sesuai.
"Beg galas dan pelekat penanda yang memaparkan slogan ''Smoking, A Stupid
Habit for Stupid People'' tidak sesuai diagihkan kepada golongan sasar," menurut
laporan itu.
Jabatan Audit Negara turut mendapati poster dan risalah di mana karya seni
yang siap disediakan secara dalaman dan cetakan dibuat syarikat percetakan
mengandungi beberapa kesilapan laras bahasa dan ejaan melibatkan kos melebihi
RM31,200.
Pada satu kempen, penggunaan bait perkataan ''KE ARAH ELIMINASI TRANSMISI
VERTIKAL'' pada papan iklan kempen HIV/AIDS di sebuah klinik kesihatan di
Kelantan memaparkan mesej yang sukar difahami masyarakat setempat.
"Pada pendapat audit, KKM hendaklah menekankan penggunaan laras bahasa,
ejaan yang betul dan penyampaian mesej yang mudah difahami," menurut laporan
itu.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment